1. |
TUJUAN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.1 |
Surat Pekeliling Perbendaharaan (SPP) ini bertujuan untuk menjelaskan perubahan had nilai perolehan, keahlian, kuasa, tanggungjawab Lembaga Perolehan dan Jawatankuasa Sebut Harga Kementerian/Jabatan/Badan Berkanun dan Syarikat Kerajaan iaitu yang selanjutnya disebut sebagai 'Agensi-agensi Kerajaan'.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.2 |
Ianya juga bertujuan mewajibkan semua Agensi-agensi Kerajaan mematuhi tatacara dan peraturan tentang pengurusan perolehan Kerajaan. |
|
|
|
|
|
|
|
|
2. |
LATAR BELAKANG |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.1 |
Selaras dengan keperluan ihtisab (accountablitiy) para pengurus yang bertepatan dengan konsep let managers manage serta empowerment bagi agensi Kerajaan, Kementerian Kewangan telah bersetuju untuk menaikkan had kuasa mempertimbang dan menyetuju terima perolehan oleh semua Agensi-agensi Kerajaan. |
|
|
|
|
2.2 |
Kementerian Kewangan mendapati bahawa terdapat sebilangan Agensi-agensi Kerajaan tidak mematuhi peraturan perolehan yang ditetapkan. Ini menyebabkan sesetengah dasar Kerajaan yang dibuat tidak dilaksanakan sepenuhnya dan keputusan yang tidak konsisten dengan peraturan semasa. |
|
|
|
|
2.3 |
Selaras dengan tindakan Kementerian Kewangan untuk menurunkan lebih kuasa kepada para pengurusan Agensi-agensi Kerajaan, maka semua Agensi-agensi Kerajaan adalah diwajibkan mematuhi sepenuhnya peraturan perolehan yang ditetapkan di paragraf 3 SPP ini. |
|
|
|
|
2.4 |
Antara peraturan perolehan yang terdapat dalam Surat Pekeliling Perbendaharaan yang telah diedarkan kepada Agensi-agensi Kerajaan untuk dipatuhi adalah seperti yang berikut : |
|
|
|
|
|
BIL. SPP |
TAJUK |
|
|
SPP 5/74 |
Pembelian Badan Berkanun Daripada Kontrak Pusat Perbendaharaan. |
SPP 7/79 |
Pengurusan Tender Kerajaan. |
SPP 26/86 |
Penyertaan Syarikat-syarikat Anak Ekuiti Kerajaan, Koperasi-koperasi Dan Syarikat-syarikat Seumpamanya Dalam Perolehan Kerajaan, Badan Ekuiti Kerajaan Dan Kerajaan Tempatan. |
SPP 2/95 |
Tatacara Penyediaan, Penilaian dan Penerimaan Tender. |
|
|
SPP 3/95 |
Peraturan Perolehan Perkhidmatan Perunding. |
SPP 4/95 |
Dasar dan Keutamaan Kepada Syarikat Bumiputera Dalam Perolehan Kerajaan. |
SPP 8/95 |
Panduan Am Mengenai Perolehan Kerajaan. |
SPP 4/96 |
Penggunaan Barang-barang Buatan Tempatan Dalam Perolehan Kerajaan. |
SPP 6/97 |
Dasar Perolehan Kerajaan Mengenai Barang-barang Import dan Penggunaan Perkhidmatan Asing. |
SPP 7/98 |
Garis Panduan Pengurusan Barang-barang Import Kerajaan. | |
|
|
|
3. |
KAEDAH PEROLEHAN |
|
|
|
|
3.1 |
Dalam melaksanakan perolehan, Agensi-agensi Kerajaan hendaklah memastikan bahawa kaedah perolehan yang ditetapkan seperti di bawah ini dipatuhi dan dilaksanakan sepenuhnya : |
|
|
|
|
|
3.1.1. |
Pembelian Terus |
|
|
|
|
|
|
|
|
3.1.1.1. |
Bagi bekalan dan perkhidmatan yang tidak melebihi RM10,000 setahun bagi satu item atau kelas jenis item, Agensi Kerajaan dibenarkan membuat pembelian terus daripada mana-mana pembekal, sama ada yang berdaftar atau tidak, yang diketahui menawarkan harga yang berpatutan. |
|
|
|
|
|
|
|
|
3.1.1.2. |
Bagi perolehan bekalan/perkhidmatan yang nilainya melebihi RM10,000 hingga RM50,000 setahun bagi satu item atau kelas jenis item, Agensi-agensi Kerajaan dibenarkan membuat pembelian terus daripada pembekal Bumiputera yang berdaftar dalam bidang yang berkenaan yang diketahui sentiasa menawarkan harga yang berpatutan. |
|
|
|
|
|
|
|
|
3.1.1.3. |
Bagi perolehan kerja yang bernilai tidak melebihi RM20,000 perolehan boleh dibuat secara lantikan terus di kalangan kontraktor kelas F yang berdaftar dengan Pusat Khidmat Kontraktor(PKK) di bawah kepala dan subkepala yang berkaitan. |
|
|
|
|
|
|
|
3.1.2. |
Sebut Harga |
|
|
|
|
|
|
|
3.1.2.1 |
gi perolehan bekalan/perkhidmatan yang bernilai dari RM50,000 tetapi kurang daripada RM100,000 setahun, Agensi-agensi Kerajaan dikehendaki mempelawa sebut harga di kalangan sekurang-kurangnya lima (5) pembekal Bumiputera yang berdaftar dengan Kementerian Kewangan dalam bidang yang berkaitan. |
|
|
|
|
|
|
|
|
3.1.2.2 |
Bagi perolehan kerja-kerja kecil atau pembaikan bernilai melebihi RM20,000 hingga RM100,000 yang tidak mengubah struktur asal, perolehan bolehlah berdasarkan jadual kadar kerja kejuruteraan awam. Pemilihan kontraktor bagi kerja-kerja demikian hendaklah dibuat secara pusingan/undian/sebut harga di kalangan kontraktor kelas F yang berdaftar dengan PKK di bawah subkepala dan kepala yang berkaitan. |
|
|
|
|
|
|
|
|
3.1.2.3 |
Bagi perolehan kerja-kerja kecil atau pembaikan bernilai melebihi RM20,000 hingga RM100,000 yang tidak mengubah struktur asal yang tidak mempunyai jadual kadar kejuruteraan awam, Agensi-agensi Kerajaan bolehlah mendapatkannya secara sebut harga. |
|
|
|
|
|
|
|
|
3.1.2.4 |
Bagi kerja-kerja baru atau kerja-kerja penyenggaraan, pembaikan, ubah suai dan naik taraf yang melibatkan perubahan struktur, kerja-kerja elektrikal, dan mekanikal hendaklah dirujuk kepada Jabatan Teknik selaras dengan AP 182. |
|
|
|
|
|
|
|
3.1.3 |
Tender |
|
|
|
|
|
|
|
3.1.3.1. |
Bagi perolehan melebihi RM100,000 setahun, pelawaan secara tender terbuka hendaklah dilakukan. |
|
|
|
|
|
4. |
PERLANTIKAN AHLI LEMBAGA PEROLEHAN |
|
|
|
|
|
|
4.1 |
Ahli-ahli Lembaga Perolehan bagi Agensi-agensi Persekutuan kecuali Syarikat-syarikat Kerajaan hendaklah dilantik oleh Menteri Kewangan, manakala Ahli-ahli Lembaga Perolehan bagi Agensi-agensi Negeri hendaklah dilantik oleh Menteri Besar atau Ketua Menteri yang berkenaan. Penubuhan Lembaga Perolehan Persekutuan akan diuruskan oleh Kementerian Kewangan, manakala Lembaga Perolehan Negeri akan diuruskan oleh Pejabat Kewangan Negeri. Bagi Syarikat-syarikat Kerajaan, penubuhan lembaga perolehannya hendaklah berdasarkan undang-undang tubuh masing-masing. |
|
|
|
|
|
|
4.2 |
Keahlian Lembaga Perolehan tersebut tidak termasuk lembaga perolehan syarikat Kerajaan, hendaklah diwartakan dalam Warta Kerajaan Persekutuan atau Kerajaan Negeri mengikut mana yang berkenaan. |
|
|
|
|
4.3 |
Korum bagi mesyuarat Lembaga Perolehan hendaklah tidak kurang daripada tiga (3) orang. |
|
|
|
5. |
KEAHLIAN LEMBAGA PEROLEHAN |
|
|
|
|
5.1 |
Lembaga Perolehan Persekutuan |
|
|
|
|
|
5.1.1. |
Ketua Setiausaha/Timbalan Ketua Setiausaha/Ketua Jabatan sebagai Pengerusi. |
|
|
|
|
|
|
5.1.2. |
Ketua Setiausaha Perbendaharaan atau wakilnya. |
|
|
|
|
|
|
5.1.3. |
Seorang pegawai awam dari Jabatan lain yang dengan pengetahuan dan pengalamannya boleh memberi sumbangan kepada Lembaga Perolehan. |
|
|
|
|
|
5.2 |
Lembaga Perolehan Persekutuan Peringkat Negeri |
|
|
|
|
|
|
5.2.1 |
Pegawai Kemajuan Negeri atau Pegawai Kewangan Persekutuan atau Pengarah Pembangunan Negeri sebagai Pengerusi. |
|
|
|
|
|
|
5.2.2 |
Pengarah Kerja Raya Negeri atau wakilnya. |
|
|
|
|
|
|
5.2.3 |
Pengarah Pengairan dan Saliran Negeri atau wakilnya. |
|
|
|
|
|
|
5.2.4 |
Seorang pegawai awam dari Jabatan lain yang dengan pengetahuan dan pengalamannya boleh memberi sumbangan kepada Lembaga Perolehan. |
|
|
|
|
|
5.3. |
Lembaga Perolehan Negeri |
|
|
|
|
|
|
5.3.1. |
Setiausaha Kerajaan Negeri atau Pegawai Kewangan Negeri sebagai Pengerusi. |
|
|
|
|
|
|
5.3.2 |
Pegawai Kewangan Negeri, jika ia tidak menjadi Pengerusi, atau wakilnya. |
|
|
|
|
|
|
5.3.3 |
Pengarah Jabatan Kerja Raya atau wakilnya. |
|
|
|
|
|
|
5.3.4 |
Seorang (1) atau dua (2) orang pegawai awam dari Jabatan lain yang dengan pengetahuan dan pengalamannya boleh memberi sumbangan kepada Lembaga Perolehan. |
|
|
|
|
|
5.4 |
Lembaga Perolehan Persekutuan Peringkat Bahagian (Bagi Negeri Sarawak) |
|
|
|
|
|
|
5.4.1 |
Residen sebagai Pengerusi. |
|
|
|
|
|
|
5.4.2 |
Pegawai Kewangan Persekutuan atau wakilnya. |
|
|
|
|
|
|
5.4.3 |
Jurutera Bahagian, Jabatan Kerja Raya. |
|
|
|
|
|
|
5.4.4 |
Seorang pegawai Kerajaan dari Jabatan lain yang dengan pengetahuan dan pengalamannya boleh memberi sumbangan kepada Lembaga Perolehan. |
|
|
|
|
|
5.5 |
Lembaga Perolehan Badan Berkanun dan Syarikat Kerajaan. |
|
|
|
|
|
|
5.5.1 |
Semua Badan Berkanun dan Syarikat Kerajaan hendaklah menubuhkan Lembaga Perolehan masing-masing. Penubuhan Lembaga Perolehan tersebut hendaklah dikemukakan kepada Kementerian Kewangan untuk persetujuan. |
|
|
|
|
|
|
5.5.2 |
Keahlian wakil Ketua Setiausaha Perbendaharaan (KSP) dalam Lembaga Perolehan tersebut adalah diwajibkan. Wakil KSP dalam Lembaga Perolehan hendaklah berlainan daripada wakil KSP dalam Lembaga Pengarah. |
|
|
|
|
|
5.6 |
Bagi perolehan yang bernilai kurang dari RM500,000.00, keahlian Lembaga Perolehan Kecil adalah seperti yang berikut : |
|
|
|
|
|
|
5.6.1 |
Lembaga Perolehan (Kecil) Persekutuan |
|
|
|
|
|
|
|
5.6.1.1. |
Ketua Setiausaha/Timbalan Ketua Setiausaha/Ketua Jabatan; |
|
|
|
|
|
|
|
|
5.6.1.2. |
Ketua Pengarah Kerja Raya atau Wakilnya; |
|
|
|
|
|
|
|
|
5.6.1.3. |
Setiausaha Bahagian berkaitan bagi Kementerian berkenaan; dan |
|
|
|
|
|
|
|
|
5.6.1.4. |
seorang pegawai awam dari Jabatan lain yang dengan pengalamannya boleh memberi sumbangan kepada Lembaga Perolehan. |
|
|
|
|
|
|
5.7 |
Mana-mana wakil yang menghadiri mesyuarat Lembaga Perolehan bagi pihak Kementerian/Jabatan hendaklah terdiri dari pegawai di dalam Kumpulan Pengurusan dan Profesional. |
|
|
|
|
|
|
5.8 |
Lembaga Perolehan boleh mengundang wakil dari pada mana-mana Jabatan untuk memberi nasihat sekiranya diperlukan. |
|
|
|
|
|
|
5.9 |
Apa-apa perubahan terhadap keahlian Lembaga Perolehan hendaklah dirujuk dan mendapatkan kelulusan pihak berkuasa asal yang melantiknya. |
|
|
|
|
|
6. |
TUGAS DAN TANGGUNGJAWAB LEMBAGA PEROLEHAN |
|
|
|
|
|
|
6.1 |
Tugas dan tanggungjawab Lembaga Perolehan adalah seperti yang berikut : |
|
|
|
|
|
|
6.1.1 |
memeriksa dan meneliti salinan pendaftaran dengan Kementerian Kewangan/PKK, iklan pelawaan tender, penentuan (spesifikasi), dokumen tender (jika perlu), jadual tender yang disediakan oleh Jawatankuasa Pembuka Tender dan laporan teknikal, jika berkenaan; |
|
|
|
|
|
|
6.1.2 |
menyemak keupayaan teknikal dan kewangan petender; |
|
|
|
|
|
|
6.1.3 |
mempertimbang dan memutuskan tender yang menguntungkan dengan mengambil kira unsur-unsur harga, perkhidmatan/ kegunaan barangan, kuantiti, kualiti, tempoh penyerahan/ penyiapan dan faktor-faktor lain yang berkaitan; |
|
|
|
|
|
|
6.1.4 |
jika Lembaga Perolehan mendapati bahawa tatacara perolehan tersebut tidak mengikut peraturan yang ditetapkan atau mengesyaki terdapat perkara luar aturan berlaku, ia boleh memutuskan untuk ditender semula atau melakukan cara-cara lain perolehan; |
|
|
|
|
|
|
6.1.5 |
mempertimbang dan menyetuju terima tender dengan syarat keputusan yang dibuat adalah secara sebulat suara sahaja dan selaras dengan had nilai yang diluluskan; |
|
|
|
|
|
|
6.1.6 |
mempertimbang dan menyetuju terima mana-mana sebut harga yang diperakukan oleh Jawatankuasa Sebut Harga yang had nilainya melebihi RM100,000.00; |
|
|
|
|
|
6.2 |
Dalam keadaan tertentu di mana Ahli-ahli Lembaga Perolehan atau pegawai masih memerlukan maklumat lanjut daripada petender mengenai sesuatu perkara selepas tender ditutup, kelulusan bertulis daripada Pengerusi Lembaga Perolehan berkenaan hendaklah diperolehi terlebih dahulu; |
|
|
|
|
|
6.3 |
Mana-mana Ahli Lembaga Perolehan yang mempunyai apa-apa kepentingan persendirian atau kepentingan terletak hak mengenai sesuatu tender itu, ia hendaklah mengisytiharkan kepentingannya dan menarik diri daripada mesyuarat tersebut dan perkara tersebut hendaklah diminitkan. |
|
|
|
|
7. |
PANDUAN DALAM MEMUTUSKAN TENDER |
|
|
|
|
|
7.1 |
Semasa mempertimbangkan tender, Lembaga Perolehan hendaklah mengambil kira perkara-perkara yang berikut: |
|
|
|
|
|
|
7.1.1. |
keutamaan kepada petender Bumiputera; |
|
|
|
|
|
|
7.1.2. |
keutamaan harga kepada barang buatan tempatan dan perkhidmatan tempatan; |
|
|
|
|
|
|
7.1.3. |
dasar pemindahan teknologi; |
|
|
|
|
|
|
7.1.4. |
dasar perolehan barangan import; |
|
|
|
|
|
|
7.1.5. |
dasar Kerajaan yang tidak membenarkan anak syarikat menyertai tender badan induk; |
|
|
|
|
|
|
7.1.6. |
latar belakang petender bagi menentukan bahawa petender yang dipilih itu mempunyai keupayaan, kewangan dan pengalaman yang mencukupi untuk melaksanakan kontrak dengan sempurna; |
|
|
|
|
|
|
7.1.7. |
penentuan tidak menjurus kepada sesuatu jenama atau nama dagangan agar penilaian dapat dibuat secara saksama; |
|
|
|
|
|
|
7.1.8. |
tender yang disetuju terima oleh Lembaga Perolehan merupakan tawaran terendah yang dinilai dan boleh disetuju terima (lowest evaluated and acceptable tender). Tawaran terendah yang dinilai dan boleh disetuju terima tidak semestinya tawaran yang termurah; dan |
|
|
|
|
|
|
7.1.9. |
dasar-dasar lain/keputusan semasa Kerajaan dan kepentingan Kerajaan keseluruhannya. |
|
|
|
|
8. |
BIDANG KUASA LEMBAGA PEROLEHAN |
|
|
|
8.1. |
Had nilai setuju terima tender oleh Lembaga Perolehan adalah seperti yang berikut: |
|
|
|
|
|
8.1.1. |
Lembaga Perolehan Kementerian/Jabatan |
|
|
|
|
|
|
|
8.1.1.1. |
bagi tender kerja sehingga RM30 juta sahaja; |
|
|
|
|
|
|
|
|
8.1.1.2. |
bagi tender bekalan/perkhidmatan sehingga RM15 juta sahaja; |
|
|
|
|
|
|
|
|
8.1.1.3. |
bagi tender yang melebihi had nilai yang dinyatakan atas, Kementerian/Jabatan hendaklah mengemukakan perakuan yang dibuat oleh Lembaga Perolehannya kepada Kementerian Kewangan untuk pertimbangan seterusnya . |
|
|
|
|
|
|
|
8.1.2. |
Lembaga Perolehan Persekutuan Peringkat Negeri |
|
|
|
|
|
|
|
|
8.1.2.1. |
Lembaga Perolehan Persekutuan di peringkat Negeri ditubuhkan bagi mempertimbang dan setuju terima tender projek Kerajaan Persekutuan. |
|
|
|
|
|
|
|
|
8.1.2.2. |
Lembaga Perolehan tersebut diberi kuasa mempertimbang dan setuju terima tender kerja sahaja dengan had nilai tidak melebihi RM10 juta. |
|
|
|
|
|
|
|
|
8.1.2.3. |
Lembaga Perolehan tersebut tidak dibenarkan mempertimbang dan setuju terima tender bekalan dan perkhidmatan Persekutuan di peringkat Negeri. |